Friday, October 5, 2012

Entry Khas Buat Allahyarhamah Mak

Assalamualaikum...

Hari ni merupakan hari lahir arwah mak yang ke 67 tahun. Mak lahir pada 5 Okotber 1945. Mak meninggal pada 8/7/2007 tepat jam 8.02 pagi. masa tu umur aku baru 19 tahun. aku masih belajar di Politeknik Ungku Omar, Ipoh. Kehilangan mak amatlah aku rasai. 
nilah mak aku..muka aku tak sama macam muka mak...

Dah 5 tahun mak meninggal, tapi aku rasa macam baru semalam je aku lambai tangan kat mak masa nak hantar mak ke rumah orang untuk baca yassin. mak dulu aktif dengan kumpulan marhaban dan yassin. kumpulan mak selalu di undang.

Aku ingat lagi sebelum mak pergi, macam² perkara dan percakapan mak yang pelik..tapi waktu tu semua orang tak perasan. 2 hari sebelum mak meniggal, mak dan kumpulan mak dijemput untuk baca yassin di rumah kawan mak. sebelum mak pergi mak sempat menjamah nasi bersama sayur kangkung dan sedikit isi durian. yang menghantar mak ke rumah orang yang buat majlis tu adalah aku. sewaktu nak hantar tu mak ada cakap tak payah la bawak air lagi..hari kan hari akhir nak baca yassin..tapi semua orang tak perasaan yang ayat akhir tu la yang memang mak akan pergi tinggalkan kami semua buat selama-lamanya...dan ketika itu la kali terakhir mak melambai tangan pada aku sehingga aku tidak sedar yang lambaian itu adalah lambaian terakhir mak..

Mak seorang wanita yang kuat semangat. mak tak pernah mengeluh penat ataupun susah walaupun mak memang di besarkan dengan keluarga yang susah. mak seorang isteri yang taat kepada suami. aku tak pernah dengar mak tinggi kan suara pada abah walaupun mak kadang2 marah dengan abah tapi mak akan diam dan akan mengalah. 

Mak meninggal disebabkan sakit jantung dan hypertension. itu mengikut kata doktor yang merawat mak ketika mak sakit di hospital taiping. mak tak pernah sakit dan masuk hospital. mak sakit hanya sekejap je. Terkilan sebab tak dapat nak jaga mak.

hari kedua mak berada di hospital dan esok paginya mak telah dijemput Allah..
Kisah mak jatuh sakit bermula ketika mak selesai membaca yassin di rumah orang. aku dapat tahu mak tiba-tiba rebah di rumah orang yang baca yassin tu pun sebab tuan rumah tu datang bagitahu yang mak pengsan tak sedarkan diri. ketika itu aku di dalam bilik air sedang mandi. kebetulan waktu itu kakak aku yang sulong ada di rumah. jadi dia pergi dulu dengan abah naik van abah. bila aku sampai tengok mak dah sedarkan diri. aku panggil mak, tapi mak tak ada respon. sehingga la air mata ni dah tak dapat nak tahan lagi. aku menangis. rumah orang yang mak baca yassin tu dekat dengan klinik kesihatan. memang terus panggil staf kat klinik tu untuk bawak katil roda untuk angkat dan bawak mak ke klinik terus. masa nurse dan pembantu perubatan kat situ buat pemeriksaan, mata mak kejap buka, kejap tutup. rupayanya pembantu perubatan bagitahu mak dah kena strok. masa tu memang dah tak boleh pikir apa dah. mak terpaksa di bawa ke hospital parit buntar sebab masa tu kat klinik tak ada doktor yang bertugas. masa kat dalam ambulan memang aku je yang ada dengan mak. aku ajar mak mengucap. aku panggil mak. tapi masih xda respon jugak. bila sampai je hospital, terus masuk emergency, doktor cek mak dan akhir sekali aku nampak doktor terpaksa pakai alat rentajan elektrik tu. sedih sangat. air mata aku tak henti-henti keluar. masa tu aku dah mintak kakak aku telefon semua ahli keluarga untuk balik. masa tengah tunggu mak diperiksa, doktor panggil waris yang ada. jadi aku pun masuk, doktor bagitahu mak kena dihantar ke hospital taiping sebab ka sana ada pakar. masa dalam perjalanan ke hospital, mak asyik nak buang je alat pernafasan tu sebab mak rimas. 
dalam perjalanan nak ke hospital tu jalan utama ke hospital taiping tu jem pulak. nasib baik ada jalan hiway. memang lagi cepat la sampai. bila sampai je mak terus di bawa untuk scan kepala. aku pun tak tahu kenapa.
bila ambulan hantar mak ke wad, wad pulak penuh. bila dah ada tempat khas untuk mak baru la semua ahli keluarga boleh masuk untuk tengok. masa tu mak memang dah tak sedar apa sebab mak dah koma. sepanjang mak berada di hospital, ramai kawan mak yang dtg. hari kedua mak di hospital, aku dapat panggilan dari kakak aku yang kedua, dia bgtahu mak dah nazak. cepat datang hospital. sampainya aku di hospital, aku lihat tubuh mak yang selama ni aku peluk dan cium sebelum tidur sudah terbalut dengan kain putih. ketika itu jugak la aku pengsan dan tidak sedarkan diri. mungkin aku terkejut. dan ketika mayat mak hendak di bawak ke bilik mayat, barulah aku tersedar. masa tu memang hanya air mata je yang bersama aku. Ya Allah, hanya Tuhan saja yang tau betapa remuknya hati. orang yang selama ni menjadi tunjang keluarga telah pergi meninggalkan aku buat selamanya.

Ya Allah, aku terlalu rindukan mak..itulah kali terakhir aku lihat mak senyum..sewaktu kali terakhir aku hantar mak membaca yassin.

walaupun mak dah lama tak ada, adik harap sangat mak bangga dengan anak mak yang sorang ni. 

Ya ALLAH, sebak pulak taip entry panjang panjang untuk mak ni. apapun, aku tak pernah terlepas untuk doakan mak aku tergolong dikalangan orang orang yang beriman, dah happy di sana. aku selalu percaya, mak selalu tengok aku dari jauh, dan mak happy tengok aku sekarang sebab aku dah ada keluarga bahagia dan seorang anak yang bijak dan comel. kalau mak masih ada tentu arissa akan menajdi kesayangan mak sebab arissa adalah cucu pertama dalam keluarga.

dan aku selalu percaya juga, setiap yang terjadi, ada hikmah dan sebabnya., tapi InsyaALLAH, 19 tahun dengan mak, adik akan ingat sampai adik mati.

Amin..mak, adik sayang mak sangat²..moga kita berjumpa di syurga nanti.. Al-Fatihah..

ni gambar masa aku kecik. kiri belakang tu mak..

3 comments:

  1. berlinang air mate pujie bace entry ayu neh..smoga mak ayu ditempatkan dikalangan org beriman..aminn..
    alfatihah~

    ReplyDelete
  2. nangis rini baca entry ayu neh..sgt sedih..terus rini rindu ngan mak kat kpg kuching nun...huhu..semoga dtempatkan di tempat yg beriman..muah jgn sedih ya..:)

    ReplyDelete
  3. pujie : tima kasih pujie..amin..

    k.renny : thank akak..nnt cpt2 tepon mak tau..

    ReplyDelete